fbpx

ZTD – Zen To Done (pokročilá produktivita)

Už jste vyzkoušeli základy metody Zen To Done podle našeho předchozího článku a oblíbili jste si ji? Je tedy na čase posunout svou produktivitu na další level a ještě více si své úkoly přizpůsobit.

Navážeme dalšími kroky, díky kterým si navyknete spravovat úkoly přesně tak, jak potřebujete a bude vám to vyhovovat.

Pokročilé návyky

  1. Jednoduchý a důvěryhodný systém
    • vytvořte si a udržujte jednoduché seznamy
    • nesnažte se používat nové nástroje, kvůli kterým ztratíte čas – využijte to, co znáte a víte, že vám vyhovuje
    • vše co potřebujete je seznam projektů a ke každému jeden souvislý seznam úkolů
    • seznam úkolů si následně kontrolujte každý den a projekt sledujte jednou týdně nebo dle potřeby
  2. Uspořádejte = vše má své místo
    • všechny příchozí úkoly patří do své schránky (notýsek, aplikace)
    • následně je okamžitě roztřiďte do seznamů podle projektů
    • díky tomu se vám úkoly nebudou hromadit a budete se moci soustředit na samotnou práci
    • neodkládejte, ale ukládejte
  3. Vyhodnocování
    • nezapomínejte ani na své roční a životní cíle
    • pravidelně je proto hodnoťte a sledujte nastavení svého systému, který vám má pomáhat k úspěchu
    • každý týden pracujte na malých krůčcích z ročních cílů a následně je vyhodnocujte jako celek
    • pro životní cíle si zvolte delší úsek pravidelné rekapitulace (měsíc, rok)
  4. Zjednodušte
    • omezte své cíle a úkoly na to podstatné
    • dělejte jen to, na čem záleží
    • odstraňte ze seznamů vše nedůležité nebo úkoly delegujte na někoho jiného
  5. Rutiny
    • vytvořte si a dodržujte své pravidelné činnosti
    • pro každou část dne si zvolte vlastní rutinu, která vám usnadní práci
    • např. každé ráno si zacvičíte, zkontrolujete si diář, zaznamenáte si nové úkoly  a upravte si seznamy podle priorit na celý den; večer se věnujte dětem, dejte si dobrou večeři a přečtěte si pár stránek seberozvojové knihy
    • nastavte si vlastní postupy tak, aby vám vyhovovaly
  6. Najděte svou vášeň
    • dělejte v životě to, co vás baví, ne to, co musíte dělat
    • uvidíte, že seznam úkolů bude vypadat spíše jako seznam odměn
    • vyhledávejte proto věci, které vás naplňují a na nich si můžete v budoucnosti postavit třeba i kariéru


Závěrem

Jak už jsem zmiňovala, důležité u Zen To Done je jednoduchost a přehlednost. Ve chvíli, kdy vám už nebude samotný notýsek stačit, je na čase využít některou aplikaci, kterou budete mít vždy po ruce (v telefonu, na tabletu, na počítači). Budou vám skvěle vyhovovat aplikace, které jsou určené také pro Getting Things Done.

Námi osvědčené nástroje:

  • Todoist
    • nejlepší aplikace pro GTD a stejně dobře funguje i na ZTD
    • úkoly zadáte a roztřídíte během pár vteřin
    • máte možnost free verze, ale je celkem omezená a za mě to nejdůležitější chybí – což je připomenutí na zpracování úkolu
    • ale již od 3 EUR za měsíc máte možnost plné verze, která je pro běžného uživatele ideální
  • Trello
    • velmi jednoduché a přehledné řešení pomocí sloupců a karet (Kanban)
    • možnost notifikací, štítků a samozřejmě sdílení
    • a jako bonus navíc …. je zdarma!
  • E-mailoví klienti
    • skvělá volba, když řešíte úkoly pouze prostřednictvím e-mailu
    • jednotlivé zadání si roztřídíte přímo do synchronizovaného kalendáře
    • součástí spoustu klientů je i jednoduchý To-Do list, který splní svůj účel
    • vhodný je např. Microsoft Outlook či Gmail

Vytvořte si svůj vlastní systém na správu úkolů, který vás nebude stresovat. Naopak vás bude stále posouvat kupředu ke svým cílům a snům.

Baví vás tento článek? Další články a návody k životu s technologiemi najdete tady: https://lukasbarda.cz/blog/