S ChatGPT a AI se roztrhl pytel. Několikrát týdně řeším, jak AI někdo zavádí, chce nebo o tom aspoň mluví. Třeba na Google Keynote v květnu padlo slovo AI cca 140x za dvě hodiny. Jak to znělo si můžete poslechnout zde.
Když se minulý podzim objevily první veřejně dostupné AI modely, tak to byl docela šok. AI v nějaké formě je s námi už ale dlouho. Využívá se třeba ve vašich Google službách (zkuste hledat na Google disku slovo pes, najde i psy na obrázcích) nebo Apple zařízeních (automatické generování videí a koláží). ChatGPT ale přinesla revoluci. Zajímavý rozhovor se Samem Altmanem z OpenAI (výrobce ChatGPT) o tom, jak na to koukají oni, najdete tady.
Co Google? Ten má taky AI model. Jmenuje se Bard, je tady a je dostupný i v češtině od 13.7. 2023. Do té doby byl kvůli ochraně dat v EU zakázaný a byl dostupný jen přes VPN. Za mě super jméno!
Stav povědomí o AI mezi uživateli
Hodně lidí se o AI nástroje zajímá, ptá se na ně a často má zkreslené představy. Zkreslené představy třeba v tom, že je to technologie, která bude dostupná za několik let. Není tomu tak. Abych to dokázal, tak jsem si chatbota založeného na technologii ChatGPT 3.5 Turbo implementoval na svém blogu. Trvalo mi to cca 30 minut. Že jsem sám za sebe a v korporaci to není možné? Řeknete to ve Spořce. Stejného chatbota má implementovaného od března 2023. A další firmy se přidávají. Třeba Slovenská spořitelna.
Ta pravá zábava ale přijde s nástupem Copilota od Microsoftu. Prostě se vám jednoho dne objeví nová funkce v Office. Kdy? To samozřejmě záleží na vaší licenci. Bude to ale někdy přibližně během příštího roku. Rozhodně ne za několik let. Najednou budou mít řadoví zaměstnanci přístup ke všem možnostem. Jsou na to připraveni? A vy? 🙂 Jak se dá ChatGPT a AI nástroje využít najdete v článku tady.
Microsoft 365 Copilot je převlečený chatGPT v balíčku Office 365 (Microsoft 365):
Jak by se to dalo využít? Zkuste ukázky pro konkrétní Office nástroje:
- Microsoft 365 Copilot v Powerpoint
- Microsoft 365 Copilot v Outlook
AI nástroj / ChatGPT už máte k dispozici. Možná o tom ani nevíte. Můžete jít napřímo tady (je potřeba se registrovat) nebo ho máte v prohlížeči Edge na svém počítači. Hledejte modrou ikonu – bude vpravo nahoře v prohlížeči EDGE.
Co se tím vším snažím říct? Budoucnost práce je tady!
Nástroj ChatFast na mém blogu
Proč jsem nasadil AI / ChatGPT chatbota? Protože praktická zkušenost je ta nejlepší. A protože téma využití AI řeším několikrát týdně. V podstatě jakékoliv školení nebo konzultace ohledně technologií se k tématu AI a chatGPT vždy alespoň na chvilku stočí. Ano, také jsem slyšel, že AI vezme lidem práci nebo zničí svět. Možná se to stane, nevím. Ale raději na to budu připraven, budu tomu rozumět a budu v aktivním módu než abych čekal se založenýma rukama co se stane.
ChatFast je dostupná platforma, kterou jsem k experimentům využil. Umožňuje vytvořit chatbota GPT z vašich vlastních dat. Chatbot odpovídá uživatelům na libovolné otázky a stačí ho jen vložit do stránky, kde ho potřebujete mít. Vlastní data znamená buď nějaký text, který mu dáte (PDF, Docx, atd. soubory) nebo ho napojíte na nějaký online zdroj (třeba blog). Chatbot si data projde, nastuduje a z nich potom generuje odpovědi lidem. Když dostane otázku, která není zahrnutá v datech (zeptáte se na recept na svíčkovou, ale blog je o digitální rovnováze), tak neví. Podobně jako u člověka. Když se mě zeptáte, jaký je rozdíl mezi vrchovinou a hornatinou, tak také nebudu vědět.
Narozdíl ode mě ale chatbot rozumí ve více než 50 různých jazycích. Když položíte otázku, udělá vše pro to, aby vám odpověděl v jazyce, ve kterém jste se ptali, i když je zdrojový text napsán v jiném jazyce.
ChatFast také dokáže trénovat chatbota pomocí různých zdrojů dat a přidávat vlastní otázky a odpovědi, které chatbotovi pomohou odpovídat na konkrétní dotazy. Chatbot navíc může shromažďovat informace o návštěvnících (jméno, e-mail, telefonní číslo) a poskytovat informace o tom, proč se na vás návštěvníci obracejí. To může poskytnout cenné analytické údaje.
První dojmy
Jedním slovem super! Nikdy by mě nenapadlo, že jak budou lidé chatbota používat. Čekal jsem sofistikované otázky a hloubání. Místo toho se ho snaží velké množství vytrolit nebo se ptají na blbosti. A nutno říct, že si s tím dokáže poradit náramně. Jak to vím? Všechny rozhovory se ukládají a můžu si je projít. Je to zábavné počtení!
Ukázka rozhovoru chatbota s návštěvníkem webu:
nebo
Jak jsem to udělal a jak FastChat funguje
Obrázek sice vydá za tisíc slov, ale funguje to následovně. Návštěvník blogu může procházet a pročítat jednotlivé články nebo se může chatbota plát na konkrétní otázky. Chatbot má přístup k obsahu blogu, ze kterého se naučí odpovědi a ty pak dává uživateli. Výhodou je to, že se chatbota můžete ptát na otázky lidskou řečí, tj. Proč si mám vypnout notifikace nebo Jak začít s digitální rovnováhou. Nemusíte odpovědi hledat sami v článcích. Chatbot odpoví a přidá i odkaz na článek, kde tu informaci našel. Je to mnohem přesnější a příjemnější interakce. Pokud chatbot neví, tak to napíše.
Výhody
Můžete se prostě zeptat na to, co vás zajímá. To je hlavní rozdíl proti klasickému dotazu na www.google.com. Googlu se nemůžete ptát jako člověka, ale musíte mu dávat tzv. dotazy. On dotaz vezme, prohledá internet a vrátí vám výsledek.
AI model se oproti tomu naučí obsah, který mu dáte (třeba celý internet) a můžete se ho ptát jako člověka. On „chápe“ (reálně to nechápe, berte ten výraz prosím s rezervou) na co se ptáte a odpoví vám. Nemusíte procházet obsah (články) na internetu. AI je jako kolega, kterého se můžete kdykoliv na cokoliv zeptat. A on zná vždy odpověď (téměř vždy a občas si může i vymýšlet).
Nevýhody
Za všechno se platí a všechno má svou cenu. ChatFast a využívání AI nástrojů není výjímkou.
Ta nejviditelnější cena je ta, kterou musí člověk zaplatit. ChatFast mám v placené verzi Basic za 29 USD na měsíc. Můžete samozřejmě začít i verzí zadarmo, ale u té mi nestačilo 100,000 znaků. Jde o počet znaků ve zdroji dat, v mém případě tedy na blogu. Možná máte znaky spočítané, já neměl 🙂 ChatFast si je ale před napojením spočítá a řekne vám. Dost mě překvapilo, že i já jsem se relativně snadno dostal přes milión znaků. A jde mi i o princip – za věci se standardně platí. Natož za věci, které mají přístup k vašim datům.
Tím se dostávám k druhé věci – ChatFast má přístup k obsahu celého mého blogu. Všechno, co jsem kdy vytvořil, stálo mě čas, energii a peníze, tak jsem mu dal na zlatém podnose. U veřejně dostupného blogu je to „relativně“ v pohodě, u jakýchkoliv interních, osobních nebo neveřejných dat už to tak v pohodě není a je potřeba se nad tím zamyslet.
Také samozřejmě potřebujete nějaký obsah, kterým AI nakrmíte. Dokáže odpovídat jen na otázky, u kterých najde odpovědi ve zdrojových datech. Pokud má vstupních dat málo, bude i jeho přidaná hodnota malá. Abyste si to představili na příkladu, tak můj blog je o vztahu k technologiím. Pokud se tedy chatbota zeptáte třeba na fotbal – kdo je nejlepší klub v Čechách, tak nebude vědět. O tom na blogu nepíšu.
Obecně má AI také trochu potíže s tzv. fact checkingem (ověřováním faktů). V praxi to znamená, že může i dost kecat. Je dobré na to myslet a jakékoliv fakty si ověřovat.
A nakonec, lidé neumí tyto nástroje používat. To je samozřejmě pochopitelné. Ta technologie je nová a ne každý je ajťák, který přemýšlí o digitální stopě. Existuje jednoduché pravidlo: Co nahrajete na internet už nejde smazat. To by vám mělo stačit. Prostě při používání AI nástrojů nepoužívejte konkrétní nebo interní informace. To, co byste neřekli cizímu člověku na zastávce, tak nepatří ani do AI chatbota. Jinak dopadnete jako v Samsungu nebo Apple, kde tyto technologie pro zaměstnance raději zakázali. Místo pracuji ve firmě XYZ použijte pracuji v jedné české bance. Je to takové to: Mám jednoho kamaráda….