fbpx

Jak funguje a jak se měří online reklama

Napadlo vás někdy, jak funguje online reklama? Jestli je lepší než billboardy a reklama v časopise? Rozhodně! A je mnohem efektivnější. Třeba proto, že se hodně dobře měří, jestli je nebo není úspěšná.

Když si „po staru“ objednáte billboard u silnice, tak ho uvidí spoustu lidí. Ale jen pár z nich bude zajímat to, co nabízíte. Řekněme, že tam je reklama na nový Mercedes. Pokud jede kolem někdo ve svém novém Superbu, tak ho nabídka asi moc neosloví. Stejně tak, pokud máte služební Oktávku. Ani v ní vás nová limuzína z Německa nezaujme.

Co kdybyste ale měli možnost ukazovat reklamu na Mercedes jen tomu, kdo o něj už někdy projevil zájem? Nebo někomu, kdo má jen „předpoklady“, že by zájem mohl mít? A co kdyby jste si mohli i měřit, jestli potencionálního zákazníka vaše reklama zaujala. Přesně o tom je online. Samozřejmě hodně zjednodušeně.

Všechno se v online sbírá, měří a vyhodnocuje. A také neustále vylepšuje, aby byly výsledky příště zase o chlup lepší. Vždy jako zadavatel reklamy víte, kdy a kdo na ní klikl. Jak? Stačí do odkazu přidat pár parametrů navíc a máte veškeré informace, které potřebujete. Normální člověk tyto parametry ignoruje. Je mi přeci jedno, jak vypadá odkaz. Hlavní je, že se dostanu tam, kam chci. Pro vyhodnocení reklamy jsou ale tyto dodatečné informace k nezaplacení.

Příklad 1

Abychom si to ukázali na příkladu, tak třeba když kliknu na reklamu na idnes.cz, otevře se mi stránka:

https://www.mujkaktus.cz/neresto?utm_source=mafra&utm_medium=cpm&utm_campaign=500000_Kaktus-Neresto&utm_term=db&utm_content=idnes-branding

Odkaz vypadá dlouze, možná trošku nesmyslně a složitě, ale když si ho rozpadnete na jednotlivé parametry oddělené pomocí znaku &, tak začne dávat smysl.

Příklad číslo 2

Když kliknu na reklamní video, tak bude odkaz vypadat nějak tak: https://www.nutribullet.com/cs-cz?utm_id=152478&utm_source=idnes&utm_medium=display&utm_campaign=cz_20211108_podzimni-kampan&utm_content=video&utm_term=awareness_30s

Rozpad odkazu tady vypadá následovně:

  • https://www.nutribullet.com/cs-cz
  • ?utm_id=152478
  • &utm_source=idnes
  • &utm_medium=display
  • &utm_campaign=cz_20211108_podzimni-kampan
  • &utm_content=video
  • &utm_term=awareness_30s

Nemusíte být online marketing guru

Nejste specialista na online marketing a nevíte, co znamenají ty parametry? Nevadí, já také ne. Stačí jen pogooglovat, třeba:

Mimochodem, pokud víte kdo, kdy, kde a na co klikl (což v online víte vždy), dá se s tím velmi dobře pracovat dál. V případě zájmu o víc detailů googlujte slovo remarketing. 🙂

Baví vás tento článek? Další články a návody k životu s technologiemi najdete tady: https://lukasbarda.cz/blog/