fbpx

Fenomén FOMO a ujíždějící vlak

FOMO neboli „fear of missing out“ znamená v překladu strach, že o něco přijdeme, že nám ujede vlak.  Jedná se o pocit úzkosti spojený nejčastěji s příležitostmi v online světě. Na sociálních sítích jsme neustále bombardováni možnostmi a věcmi, které dělají ostatní. Co když nám unikne zajímavá informace, investice, pozvánka na akci nebo kam jel známý na dovolenou?

Generace před námi nemusely řešit, čím se bude živit. Často jste to měli nalajnované dopředu. Děti sedláků byli často sedláci, děti kupců byli kupci atd. Za to my, generace s noťasem na klíně a neomezenými možnostmi, to máme jinak. Co kdybych byl spíš ajťák? Programátor? Nebo odborník na kybernetickou bezpečnost? To téma teď prý frčí a ajťáci mají prý hodně peněz. Nedělám něco špatně, když dělám to co dělám? Ti ajťáci a odborníci vypadají na sociálních sítích tak spokojeně a úspěšně! I to je FOMO.

Co je FOMO a jaký má dopad?

FOMO je moderní závislost, díky které trávíme na internetu mnoho času. Jako každá závislost, i FOMO negativně ovlivňuje naše zdraví. Jaké jsou nejčastější důsledky potřeby být stále online?

  • Nervozita
  • Povrchní prožívání reality běžného života
  • Roztržitost
  • Špatná nálada
  • Únava
  • Úzkost

Každý z nás se dříve nebo později s FOMO setká. Člověk je tvor společenský a strach je přirozenou emocí. Strach ze zmeškání využívají marketingové společnosti k impulzivní pobídce k nákupu prezentovaným herci formou časově omezených slev a limitovaných edicí. Spokojení a sebevědomí lidé ohroženi FOMO méně než lidé, kteří jsou nespokojení a mají menší sebevědomí.

Dle marketingových statistik OptinMonster:

  • Má 56% uživatelů sociálních sítí zkušenost s FOMO.
  • 45% lidí nevydrží bez sociálních sítí déle než 12 hodin.
  • 27% z nás kontroluje mobil hned po probuzení.

A co když to jde i jinak?

Na opačné straně stojí JOMO „joy of missing out“ neboli radost, že nám něco uteklo a že jsme si vlak nechali ujet. Více známý přístup k životu než JOMO je „tady a teď“. Člověk je spokojený v přítomném okamžiku a vědomě prožívá realitu okolí a blízkých.

JOMO může sloužit jako nástroj zvládání důsledků spojených se strachem ze zmeškání. Jak na to?

  1. Uvědomte si vaše životní priority
  2. Preferujte osobní setkání před online schůzkami
  3. Vyhraďte si čas na internetu a zejména na sociálních sítích
  4. Vypněte notifikace
  5. Omezte používání sociálních sítí, které vám nepřináší užitek

Přestože se většina analýz zaměřuje na negativní dopad FOMO, existuje pár studií, které FOMO prezentuje jako vhodný nástroj pro sociální interakci na sítích. Pokud je FOMO i vaše aktuální téma, zkuste se zaměřit na co to máte a ne na to co, vám chybí nebo mohlo chybět. Přidejte digitální detox a jeďte „vlakem“ jen občas a jen když to opravdu potřebujete.