fbpx

Socialní Dilema dokument – Co si z něj odnést.

Dokument Social Dilemma (https://www.csfd.cz/film/812238-socialni-dilema/prehled/). Každý týden mi o něm alespoň dva lidi říkají. Za to mimochodem moc díky! Hraná část je prý trapná, ale jinak hustý.

A taky tam prý chybí návod, co s tím. Tady je:

  1. Snažte se pochopit, jak online funguje (kvůli sobě nebo svým dětem).
  2. Smažte aplikace soc sítí z telefonu.
  3. Nastavte si limity užíváni a ty dodržujte (případně používejte apky, které užívání sledují a omezují – třeba Čas u obrazovky, Freedom, Momentum).
  4. Buďte na sebe hodní – malé kroky stačí.
  5. Sledujte, co to s vámi dělá a připravte se na absťák.

Stojí to za to, fakt. A absťák za chvilku přejde. Pak budete mít dobrý pocit, větší klídek v hlavě a víc času.
Jasný, uteče vám spousta novinek ze světa, ale ruku na srdce – fakt je potřebujete ke svýmu životu? Využívejte technologie, ale nenechte je využívat vás.

 

Sedm klíčových sdělení z dokumentu je:

  1. Technologické firmy mají stejný cíl jako ostatní firmy – vydělávat peníze. Business model je jasný – čím více jsme připojeni k obrazovce, tím větší zisk top generuje. Nutno také říct, že čím více koukáme do obrazovky, tím méně žijeme vlastní životy. To mi na tom přijde nejsmutnější.
  2. Bod 1 určuje pravidla hry – firmy dělají všechno možné i nemožné, abychom byli zrovna v jejich síti, aplikaci atd. Třeba využívají slabých míst lidské psychiky. Je to schválně? Možná ano, možná ne. Je to asi nakonec jedno. Důležité je, že se to děje. A je dobré o tom vědět.
  3. Pravda je obecně nudná a neprodává. Pokud v člověku vzbudíte silné emoce – ideálně ty nejsilnější – vztek nebo strach – tak máte větší pravděpodobnost engagementu (a o ten na síti jde především!)
  4. Veškerý obsah je šitý každému z nás na míru a algoritmus ukazuje to, co nejvíc vydělá (vyvolá engagement / emoci / prodlouží čas u obrazovky). Je mu jedno, jestli nám ukazuje kotě v čokoládě nebo hořícího člověka. Nic proti kotěti, ale ten člověk zaujme lidskou pozornost víc. Bohužel.
  5. Technologické možnosti jsou dnes v podstatě neomezené. Proti nim stojí náš mozek, přibližně kilo a půl velká věcička, která na něco takového není evolučně připravená.
  6. Ty služby NEJSOU zadarmo. Někdo třetí je dotuje. A něco za to nepřekvapivě chce. Něco nám ideálně prodat – nejčastěji produkt nebo názor.
  7. Technologie nejsou apriori dobré nebo špatné. Mohou hodně pomáhat, ale i hodně ubližovat. Záleží, jak je používáme.