Děkuji moc, že jste byli na mém kurzu. Moc si toho vážím. Ať se daří a zase třeba někdy na viděnou!
Napadlo vás cokoliv po kurzu? Něco bych měl zlepšit? Nebo máte super tip, který je potřeba sdílet dál?
Napište, budu rád! jsem@lukasbarda.cz
Lukáš
5 tipů, jak komunikovat:
- Vnímat 3 vlivy
- Můj filtr světa
- Mé prostředí
- Vliv Online
- Brát v potaz aspekty kvalitní komunikace
- Trpělivost
- Empatie
- Výstup ze své komfortní zóny
- Pochopení toho druhého – ten blbec může mít pravdu
- Mít na paměti cíl komunikace = domluvit se
- Akceptovat nejčastější strašáky v komunikaci (všichni je máme)
- Nervozita
- Z komfortu se nám nechce
- Nezapomínat na
- Autenticita
- Zkoušet a experimentovat
- Dělat malé kroky
- Dobry pocit sám/a ze sebe, najít co mi vyhovuje
- Prostě to tam poslat a nebát se toho (nejde o život)
- Využít nástrojů Komunikace 2.0
- Fake it till you make it
- Improvizace
- Storytelling
- Princip Nenásilné komunikace
Další tipy:
- Strach z veřejného projevu = Glosofobie
- Technika Time boxing (měření času)
- Technika Box breathing na snížení akutního stresu: https://www.uciteldechu.cz/ctvercovy-dech/
- Kolik času strávíme na sociálních sítích: https://amidigital.cz/index2023/
- Koncept pěti jazyků lásky: https://www.databazeknih.cz/knihy/pet-jazyku-lasky-32195
- Koncept pěti jazyků lásky: https://www.aitom.cz/2017/10/05/naucte-se-mluvit-5-jazyky-lasky/
- Tip na knížku: https://www.databazeknih.cz/knihy/prednasejte-jako-na-tedu-290087
- Tip na dokument: https://www.csfd.cz/film/975748-falesna-slava/prehled/
- Flow / stav plynutí – https://www.databazeknih.cz/knihy/flow-319928
- Čtyři živly – https://www.cevelova.cz/zivlova-typologie/
- Cvičení empatie – http://praveted.info/cviceni_empatie
- TEDx – Robert Waldinger: What makes a good life? Lessons from the longest study on happiness | TED https://www.youtube.com/watch?v=8KkKuTCFvzI
Desatero k obsahu emailu:
- Předmět odráží, o co v mailu jde
- Email je krátký a výstižný
- Nepoužívám VELKÁ písmena
- Používám diakritiku
- Zdůrazňuji nebo označuji pomocí @
- Použití smajlíků s mírou
- Použití obvyklých zkratek s mírou
- Na druhé straně nejsem já
- Nekradu materiál na internetu
- Nechybí podpis na konci
Emoce v psané podobě:
Komunikace v textové formě je plochá. Jediná možnost, jak přidat emoce, jsou smajlíky, emotikony, práce s diakritikou a velikostí písma. Stejně si ale do textu příjemce promítá svůj kontext.
Příklady:
- Venku prší 😊 Vs. Venku prší 🙁
- Ty mě dokážeš rozesmát
- POTREBUJI TO DNES!!!!! Vs. Potřebuji to dnes!!!!!
3 TEDx videa z kurzu:
- 10 ways to have a better conversation | Celeste Headlee (12 minut)
Shrnutí:
- Soustřeďte se a nemultitaskujte. (4:27)
- Nepoučujte. (4:50)
- Používejte otevřené otázky. (6:02)
- Jděte s proudem. (6:39)
- Když nevíš, řekni, že nevíš. (7:26)
- Neztotožňujte své zkušenosti s jejich zkušenostmi. (7:46)
- Snažte se neopakovat. (8:26)
- Držte se dál od plevele. (8:46)
- Poslouchejte. (9:08)
- Buďte struční. (10:29)
- How to speak so that people want to listen | Julian Treasure (10 minut)
Sedm hříchů mluvení:
- Pomlouvání.
- Odsuzování.
- Negativita.
- Stěžování si.
- Výmluvy a házení viny ostatní.
- Přehánění.
- Dogmatismus.
Základ silného projevu (HAIL)
- Honesty: Upřímnost.
- Authenticity: Autenticita: Buďte sami sebou.
- Integrity: Integrita.
- Love: Přát lidem dobro.
- Your body language may shape who you are | Amy Cuddy (21 minut)
Fake it till you make it:
Ve dvacátých letech 20. století vyvinul Alfred Adler terapeutickou techniku, kterou nazval „jedná, jako by“. Tato strategie poskytla jeho klientům příležitost praktikovat alternativy k nefunkčnímu chování. Adlerova metoda je dodnes používána a je často popisována jako „hraní rolí“.
Jde o princip z kognitivní behaviorální terapie (CBT), předstíráním sebedůvěry, schopností a optimistického myšlení může člověk tyto vlastnosti časem získat v reálném životě. Jinými slovy: víra v něco pomáhá ke zlepšení.
Často váháme, kdy jít do akce. Čekáme, až bude všechno dokonalé, budeme se cítit dobře, nebo až budeme připraveni. Výzkum však ukazuje, že změna chování jako první může změnit způsob, jakým přemýšlíte a cítíte.
Extrémní příklad: Zimbardův Stanfordský vězeňský experiment v 1971 (https://cs.wikipedia.org/wiki/Stanfordsk%C3%BD_v%C4%9Bze%C5%88sk%C3%BD_experiment)
Acting „As If„. Založeno na myšlence, že pokud se chovám jako člověk, kterým se chci stát, ve skutečnosti se jím stanu.
- Pokud se chci cítit šťastnější, dělám to, co šťastní lidé dělají – úsměv.
- Pokud chci udělat více práce, jednám, jako bych byl produktivní.
- Pokud chci mít více přátel, chovám se jako přátelská osoba.
- Pokud chci zlepšit svůj vztah, jsem dobrým partnerem.
TEDx video k tématu: https://www.youtube.com/watch?v=RVmMeMcGc0Y
Improvizace:
Storytelling:
Nenásilná komunikace:
Často používané anglické zkratky:
- FYI – For Your Information = PTI – Pro tvojí informaci
- BTW – By The Way = Mimochodem
- ASAP – As Soon As Possible = Co nejdřív to půjde
- IMHO – In My Humble/Honest Opinion = Podle mého názoru
- DIY – Do It Yourself = Udělej si sám
- LOL – Lot Of Laughing = Sranda k popukání
- ROFL – Rolling On Floor Laughing = Válím se smíchy po podlaze
- WTF – What The Fuck = Co to dop*dele?!?
- 2L8 – Too Late = Pozdě
- IH8U – I hate you = Nenávidím tě
- TLDR – Too Long Didn´t Read = Příliš dlouhé, nečetl jsem to
- PLS – Please = prosím
- THX – Thanks = díky
- OMG – Oh My God = Ach můj Bože
- XOXO – Hugs and Kisses = objímám a líbám
- BRB – Be right back = Hned jsem zpět
Často používané české zkratky:
- MMNT = moment
- O5 = opět
- JJ = jo jo
- NJN = no jo, no
- NZ = není zač
Chatbot LibraLink – parťák na komunikační dovednosti
Tento tréninkový nástroj můžete používat podle potřeby, ať už pro procvičování konkrétních scénářů nebo pro okamžitou radu k náročnějším komunikačním situacím.
Návod pro používání tréninkového nástroje CustomGPT pro komunikaci knihovníků:
- Zadejte konkrétní situaci:
- Popište situaci, kterou si chcete vyzkoušet – například: „Jak mám odpovědět na stížnost uživatele na poplatek za pozdní vrácení?“ nebo „Jak bych měl(a) reagovat, když čtenář nemůže najít konkrétní knihu?“
- Buďte co nejpřesnější, abyste od GPT získali relevantní odpověď.
- Používejte scénáře pro procvičování dovedností:
- Vyzvěte CustomGPT, aby simuloval konkrétní situaci, například:
- „Prosím, buď nespokojený čtenář, který si stěžuje na omezený výběr knih.“
- „Hraj roli kolegy, který mi vysvětluje nový systém vyhledávání knih.“
- Vyzvěte CustomGPT, aby simuloval konkrétní situaci, například:
- Experimentujte s různými komunikačními styly:
- Zkuste různé přístupy k řešení jedné situace. Požádejte CustomGPT o doporučení, jak jinak formulovat odpověď nebo jak projevit více empatie.
- Příklad: „Jak mohu svou odpověď zlepšit, aby byla přátelštější a méně formální?“
- Získejte zpětnou vazbu:
- Po každé odpovědi požádejte o zpětnou vazbu, například: „Mohl bys mi říct, co bych mohl(a) změnit, aby byla odpověď profesionálnější?“
- GPT vám navrhne alternativní fráze nebo přístupy, které by mohly situaci vyřešit efektivněji.
- Nácvik e-mailové a online komunikace:
- Popište požadovaný obsah e-mailu nebo chatu, například: „Jak bych měl(a) odpovědět čtenáři, který žádá o prodloužení výpůjčky?“
- Získáte návrh na odpověď s přátelským a profesionálním tónem, který se hodí pro knihovní praxi.
- Pokládejte otázky ohledně knihovnické etikety:
- Pokud máte pochybnosti, jak reagovat v konkrétní situaci, zeptejte se: „Je vhodné v této situaci použít tento styl komunikace?“ nebo „Je lepší kontaktovat čtenáře e-mailem, nebo přes chat?“
- Sebereflexe a porovnávání odpovědí:
- Po každé interakci zkuste shrnout, co jste se naučili, a porovnejte různé odpovědi: „Co fungovalo nejlépe a co bych příště změnil(a)?“